miércoles, 2 de marzo de 2011

"Tarda i vespre" de Màrius Torres

A la Mercè

... we are such & stuff
us dream are made on. And our little life
is rounded by a sleep...
Shakespeare: "The Tempest"


I.

Un capaltard d'octubre, silenciós i clar,
jo vaig lluny, sol, potser cantand, boscos enllà.
L'aire, ardent com un vi, perfumat de resina,
m'infon una alegria serena i cristal.lina.
Caminar, voluptat de caminar...

En un retomb, enlluernat de tanta altura,
descobreixo, ondulant en la llum, la planura,
vasta i humana terra retallada als meus peus,
d'estepes, de camins, de poblets, de conreus...
L'home coneix la seva envergadura

cara a cara amb la glòria dels amples horitzons.
Davant la plana inmensa, que té una boira al fons,
com la que vela els llunyedars de la memòria,
la meva ascensió pren un gusta de victòria,
s'expandeixen els meus batecs pregons,

i en el sol que tramunta una flàmula em crida
a pujar més enlaire, fiat en l'ambranzida
de l'esperit tan vertiginosament tens!
El silenci es disposa com un fluid massa dens;
l'ombra neix als fondals, amorosida;

però dins meu s'eleva un ardor de matí
ple de força, d'orgull, de futur, de destí.
Ah, calma de l'espai, majestuosa i viva!
Si jo pogués estrènyer't com una amant captiva!
Em sento fet per a un amor així.

II.

Cambra, atmosfera tèbia on l'ànima s'enfonsa
com una fulla en un aire serè!
Sobre una seda groga de túnica de bonze,
un llum rosa dibuixa dues tasses de te,
i un llac de violetes en un vell plat de bronze.

El repòs i el silenci, plens de beatitud,
com exalten la música, que en l'ombra
desclou serenament la seva plenitud!
Jo sento al seu conjur, en processó sens nombre,
retornar de puntetes els dies que he viscut...

**

Íntima pau! ¿No és ara que, de dalt de la costa,
contemplo, com un sol emmelangit
a qui ja res del món no demana resposta,
l'ampla planura a punt de cubrir-se de nit?
Paisatge miniat per la claror de posta,

el meu passat és bell, vist des d'aquest instant!
Com en un port, ara, la meva vida,
ja venen en descens els dies que vindran...
Oh, música invisible, seguint la teva crida,
qui pogués sublimar-se al gresol del teu cant!

En tu, polifonia sumptuosa i severa,
on cada veu encarna un sentiment,
una ànima palpita, més que no jo vivent!
Ah, si pogués donar-te la meva vida entera,
per elevar-se, amb tu, silenciosament...

**

És fruit amarg el de la fantasia.
Hores tan somniades que ja em semblen record,
jo tot, ànima i cos, us he de viure un dia,
abans que els meus sentits s'apaguin en la mort.

Màrius Torres



Tarde y noche

I.

Una tarde de octubre, tranquila y clara,
voy lejos, solo, quizás cantando, bosque allá.
El aire, ardiente como vino, oloroso a resina,
me infunde una alegría serena y cristalina.
Caminar, placer de caminar...

En un recodo, deslumbrado de altura,
ondulante en la luz, descubro la llanura,
vasta y humana tierra recortada a mis pies,
de estepas, de caminos, de pueblos, de cultivos...
El hombre conoce su envergadura

enfrentado a la gloria de amplios horizontes.
Ante la plana inmensa, con una niebla al fondo,
cual la que vela el confín de la memoria,
mi ascensión toma un gusto de victoria,
se expanden profundos mis latidos,

y en el sol que traspone ¡la oriflama me llama
a subir más arriba, fiado en el empuje
del espíritu vertiginosamente tenso!
Se dispone el silencio como un fluido denso;
la sombra en la hondonada, es cariñosa;

en mi interior se eleva un ardor de mañana
lleno de fuerza, orgullo, de futuro y destino.
¡Ah, calma del espacio, majestuosa y viva!
¡Si yo pudiera abrazarte cual amante cautiva!
Me siento hecho para un amor así.

II.

¡Cámara, tibia atmósfera donde el alma se hunde
como hoja en un aire sereno!
Sobre amarilla seda de túnica de bonzo,
dibuja una luz rosa dos tacitas de té,
y un lago de violetas en un plato de bronce.

¡La quietud y el silencio, llenos de beatitud,
cómo exaltan la música, que en la sombra
abre serena su plenitud!
Yo siento en su conjuro, en procesión continua,
retornar de puntillas los días de mi vida...

**

Íntima paz! Acaso, de lo alto de la costa,
no contemplo, cual sol entristecido
a quien nada del mundo pide ya su respuesta,
la amplia llanura a punto de cubrirse de noche?
¡Paisaje miniado por la luz del ocaso,

mi pasado es tan bello, visto desde este instante!
Como en un puerto, ahora, mi existencia,
ya vienen en descenso los días que vendrán...
¡Oh, música invisible, siguiendo tu llamada,
quién no se sublimara al crisol de tu canto!

¡En ti, polifonía suntuosa y severa,
donde un sentimiento encarna cada voz,
una ánima palpita, aún más viva que yo!
Ah, si pudiera darte toda mi vida entera,
y, silenciosamente, se elevara contigo...

**

Amargo fruto es el de la fantasía.
Horas tan soñadas que ya creo recuerdo,
todo yo, alma y cuerpo, un día os viviré,
antes que por la muerte se apaguen mis sentidos.

Màrius Torres
(versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario