viernes, 3 de junio de 2011

"Enllà passa la música, riu d'espais i de llum..." de Màrius Torres

Enllà passa la música, riu d'espais i de llum,
artèria noble i viva...
¿Quin foc obscur, com a mi, la consum?
¿De quina antiga pàtria dels meus somnis arriba?
Ah, si el seu mateix rumb
fos el de la meva ànima captiva!
Em tanco d'ulls... Però em deixa a la riba.

**

Enllà passa la vida, somni amarg i tenaç...
Per la lluerna mig oberta,
ràpids éssers germans, entre paisatges clars,
fan i desfan una harmonia incerta.
Que és bell aquest món ample, canviant i fugaç!
Dolços els seus camins... -Ànima, ¿saps on vas
mentre els segueixes, pas a pas,
amb una horrible por de trobar-te desperta?-

**

Enllà passa l'amor; enllà, però no tant.
Veu radiant i pàl.lida,
¿ets tu, que ets dintre meu, o l'ombra del teu cant?
Tens les ales de llum, i em cremes, tot cantant.
Qui es fongués, trèmul, dins la teva fuga càlida!
-Ànima, ¿per què peses tant?

**

Digues, ànima meva, digues:
¿per què tu sola tens la força de durar?
Tot passa, fora tu que tot ho veus passar...
¿Quina llei per a sempre et destrià
de les coses que són tan lluny i tan amigues?-

-Ah, no guaitis enfora! Interior,
sóc jo qui fa la música, i la vida, i l'amor.

Màrius Torres (30 de desembre, 1938)



Allí pasa la música, río de espacio y luz,
arteria noble y viva...
¿Qué fuego tan oscuro, como a mí, la consume?
¿De qué lejana patria de mis sueños procede?
Ah, si su mismo rumbo
fuera el de mi alma presa!
Cierro los ojos... Mas me deja en la orilla.

**

Allí pasa la vida, sueño amargo y tenaz...
Por el ojo de buey,
raudos seres hermanos, entre paisajes claros,
hacen como deshacen una armonía incierta.
Que bello es este mundo fugaz, ancho y cambiante!
Dulces son sus caminos... -Alma, ¿a dónde vas
mientras los andas, lenta,
con un horrible miedo de encontrarte despierta?-

**

Allí pasa el amor; allí pero no tanto.
Voz pálida y radiante,
¿estás tú, en mi interior, o el eco de tu canto?
Tienes alas de luz, y me quemas, cantando.
Quien se fundiera, trémulo, en tu cálida fuga!
-Alma, ¿por qué me pesas tanto?

**

Dime, alma mía, dime:
¿Por qué sólo tú tienes la fuerza de durar?
Salvo tú, todo pasa, y tú lo ves pasar...
¿Qué ley por siempre te apartó
de las cosas que están tan lejanas y amigas?-

-No mires hacia afuera! En tu interior,
yo soy quien crea la música, y la vida, y el amor.

Màrius Torres
(Versión de Pedro Casas Serra)

No hay comentarios:

Publicar un comentario